PRESSMEDDELANDEN

PRESSBILDER

Pressmeddelande från Höganäs Museum och Konsthall

Foto: Olof Grind

Höganäs Museum och Konsthall och Lindéngruppen har som grannar i Höganäs historiska kulturkvarter inlett ett samarbete och ställer för första gången ut en Beckers Konstnärsstipendiat i den här delen av landet. Utställningen på Färgfabriken i Stockholm pågår till 25 mars och går sedan vidare med utvalda verk till Höganäs museum. Ny utställning kommer att skapas på plats i konsthallen.

Beckers konstnärsstipendium 2019 gick till filmskaparen och konstnären
Theresa Traore Dahlberg.

Vernissage torsdag 4 april kl. 17 – 20. Invigning klockan 18.
Utställningen pågår t.o.m 19 maj

Traore Dahlberg fyller Konsthallen med installation, skulptur och videoverk i en utställning som rymmer berättelser om både teknik- och kulturproduktion, industri kontra hantverk, förändring och förgänglighet.

En kopparvägg uppbyggd av mönsterkort, tillverkade i Sverige i en fabrik som i likhet med många andra industrier idag står inför stora omställningar. Mönsterkorten är sammanflätade med bomullstrådar, spunnen för hand av kvinnor anklagade för häxeri i dagens Burkina Faso, kvinnor vars hela försörjning består av bomullstillverkningen. Traore Dahlberg använder sig, liksom i detta verk, ofta av refuserat material och laddade materialkombinationer i sitt arbete. Materialen fungerar som historieberättare; som bärare av erfarenheter och historier som förmedlas över tid.

Med Beckers konstnärsstipendium 2019 undersöker Traore Dahlberg delar av Burkina Fasos kulturhistoria, svensk industri, värdet av arbete och varor som sätts i relation till plats, tid och kontext – med både ett lokalt och globalt perspektiv.

Om konstnären: Theresa Traore Dahlberg, född 1983 och uppvuxen på Öland och i Burkina Faso, är konstnär och filmskapare som formar och förmedlar komplexa berättelser genom uttryck som skulptur, installation, fotografi och film.
Hon är utbildad vid New School, New York, Stockholms dramatiska högskola och Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Traore Dahlberg har ställt ut internationellt och i Sverige på bland annat Zeller van Almsick, Wien och Uppsala konstmuseum. Hennes filmer har uppmärksammats och visats på filmfestivaler över hela världen och för sin senaste film, Ambassadörens fru (2018) är hon nominerad till en Guldbagge i kategorin för bästa kortfilm.

Om Beckers Konstnärsstipendium: Beckers konstnärsstipendium instiftades 1987 av Ulf och Vivian Lindén för att lyfta unga konstnärer. Idag fokuserar stipendiet även på att uppmärksamma och stödja banbrytande kreativa röster i Sverige. Under 30 år har Beckers identifierat nyskapande talanger med flera välkända namn så som Jockum Nordström, Dan Wolgers, Nathalie Djurberg och Julia Bondesson. Stipendiet innebär en separatutställning, som sedan 2010 har producerats i samarbete med och har visats på Färgfabriken, samt en prissumma som i anslutning till 30-årsjubilet höjs från 150 000 kr till 200 000 kr.

Pressvisning: onsdag 3 april klockan 13

Vernissage: torsdag 4 april klockan 17 – 20. Invigning klockan 18.

Kontaktperson Höganäs museum och konsthall: Maria Axelsson, styrelsemedlem mobil 0706-23 19 69, maria.axelsson@live.se

Kontaktperson jury och utställning: Mårten Castenfors, mobil: 076-123 13 32, marten.castenfors@stockholm.se

Kontaktperson Lindéngruppen AB: Jenny Johansson, mobil: 073-232 08 11, jj@lindengruppen.com

Höganäs Museum och Konsthall